Vojnův Městec
česky english deutsche
Úvodní stránka » Městys » Základní škola » Základní škola Vojnův Městec - inspekční zpráva 

Základní škola Vojnův Městec - inspekční zpráva 

20.5.2005, Helena Vaníčková

Základní škola Vojnův Městec, okres Žďár nad Sázavou je dvoutřídní neúplná škola. Sdružuje také školní družinu. Zřizovatelem je Obec Vojnův Městec, Vojnův Městec 27, 591 91  Žďár nad Sázavou. Výuka třiceti tří žáků rozdělených do čtyř postupných ročníků se řídí vzdělávacím programem Základní škola. Jedna žákyně s poruchou učení je vyučována v souladu s individuálním studijním plánem schváleným PPP. Jednou týdně navštěvuje hodinu odborně vedené péče...

Česká školní inspekce
Inspektorát v kraji Vysočina

INSPEKČNÍ  ZPRÁVA
Základní škola Vojnův Městec, okres Žďár nad Sázavou
Vojnův Městec 95, 591 01  Žďár nad Sázavou
Identifikátor školy: 600 130 622
Termín konání inspekce: 21. – 26. duben 2005

Čj: k5-1086/05-11108
Signatura kk5by110

CHARAKTERISTIKA  ŠKOLY
Základní škola Vojnův Městec, okres Žďár nad Sázavou je dvoutřídní neúplná škola. Sdružuje také školní družinu. Zřizovatelem je Obec Vojnův Městec, Vojnův Městec 27, 591 91  Žďár nad Sázavou. Výuka třiceti tří žáků rozdělených do čtyř postupných ročníků se řídí vzdělávacím programem Základní škola. Jedna žákyně s poruchou učení je vyučována v souladu s individuálním studijním plánem schváleným PPP. Jednou týdně navštěvuje hodinu odborně vedené péče.
V odpoledních hodinách probíhají hodiny zájmového vzdělávání ve výtvarném a sportovním kroužku. Environmentální výchova je cíleně zakomponovaná do výuky i mimoškolní činnosti. Škola je zapojena do programu Zdravé zuby.
Pitný režim je zajišťován. Žáci dostávají čaj a dotované školní mléko. Na obědy chodí do jídelny mateřské školy.

PŘEDMĚT  INSPEKCE
Zjištění a hodnocení personálních, materiálně-technických podmínek vzdělávací a výchovné činnosti a průběhu a výsledků vzdělávání a výchovy na 1. stupni neúplné základní školy ve školním roce 2004/2005 ke dni inspekce.

PERSONÁLNÍ PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
Výuku zajišťují tři pedagogické pracovnice. Ředitelka s vysokoškolským vzděláním pro výuku na 1. stupni základní školy se specializací zaměřenou na výtvarnou výchovu, jedna učitelka na poloviční úvazek s odbornou kvalifikací a druhá učitelka, absolventka Vyšší odborné školy pedagogické, doplňující si kvalifikaci dálkovým studiem na vysoké škole. Skladba úvazků vyhovuje realizované výuce. Výchovné poradenství je integrováno do běžného vyučovacího procesu.
Organizační řád, doplněný se schématem strategie řízení v oblasti výchovy a vzdělávání, vymezuje kompetence pracovnic, jejich práva a povinnosti. Roční plán práce pro školní rok 2004/2005 určuje konkrétní cíle včetně oblasti rozvoje estetického cítění a naplnění volného času žáků. Volnočasové aktivity, soutěže, exkurze a výlety, kulturní akce jsou termínově stanoveny. V měsíčních plánech práce jsou pak jednotlivé akce upřesněny a propozice umístěny na nástěnce. Ředitelka má podrobně zpracován plán kontrolní činnosti, plán personálního rozvoje pedagogických pracovníků, plán ochrany člověka za mimořádných situací a environmentální plán. Vnitřní informační systém je funkční. Učitelky získávají informace neprodleně většinou v průběhu pracovního dne nebo na schůzkách pedagogické rady.
Kontroly jsou součástí každodenní řídící práce ředitelky. Vedení nekvalifikované učitelky vychází z poznatků z četné hospitační činnosti, která je zaznamenávána do třídních knih a dokumentovaná v hospitačních záznamech. Hodnocení všech zaměstnanců je prováděno podle známých  kritérií.
Plán profesního rozvoje a dalšího vzdělávání pedagogických pracovnic vychází z nabídek vzdělávacích akcí pedagogických center. Je zaměřen jak na oblasti řídící práce – vzdělávání ředitelů, tak na výpočetní techniku a prohloubení odbornosti učitelů. Ředitelka a učitelky se zúčastnily krajského semináře EVVO¸ seminářů vyučujících německého jazyka, kurzů informační gramotnosti, školení k novému školskému zákonu, ke tvorbě vzdělávacích programů, projektů, o hrách proti agresi apod.
Personální podmínky vzdělávání jsou hodnoceny jako velmi dobré.

MATERIÁLNĚ-TECHNICKÉ PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola je rekonstruovaná patrová budova. Výuka je soustředěna do dvou prostorných učeben. Třetí učebna byla přebudovaná na kabinet s úložným prostorem na pomůcky a velmi době vybavenou žákovskou i učitelskou knihovnou. Nové encyklopedie a naučná literatura jsou často využívány ve vyučovacím procesu. V přízemní části se kromě šaten nachází tělocvična s nářaďovnou, hygienické zázemí se sprchami a dvě prostorné místnosti školní družiny. V ředitelně, učebnách i školní družině jsou instalovány počítače. V I. třídě k výuce slouží. čtyři počítače propojené do sítě s internetem, v II. třídě je byla ve spolupráci s obcí instalována nová počítačová sestava se skenerem, kopírkou a tiskárnou s bezdrátovým přístupem na internet. Podnětná výzdoba, vkusně doplněna zelení, odpovídá výtvarnému zaměření školy. K podpoře identity žáků slouží výstavky výtvarných prací a nástěnky s fotografiemi ze školních akcí. Audiovizuální techniku zastupují zpětné a diaprojektory, video, hudební hifi věž i stereomagnetofon s CD přehrávačem a dva klávesové hudební nástroje. Všichni žáci vlastní potřené učebnice.
Při koncepčním plánování je pamatováno na další zlepšení vybavenosti školy, především výpočetní technikou.
Materiálně-technické podmínky jsou hodnoceny jako vynikající.

PRŮBĚH  A  VÝSLEDKY  VZDĚLÁVÁNÍ
Vzdělávací programy
Škola využívá platné učební dokumenty MŠMT vzdělávacího programu Základní škola, čj.: 16 847/96-2, které uplatňuje v jejich plném rozsahu. Učební plán je v souladu s rozvrhem hodin a s reálnou výukou. Ve čtvrtém ročníku je vyučován německý jazyk, pro výtvarnou výchovu byla zvolena dvouhodinová dotace.
Dokumentace zachycuje průběh vzdělávání. Kontrolní činnost v této oblasti zajišťuje ředitelka. Případné nejasnosti jsou ihned řešeny.
Časový sled vyučovacích hodin a přestávek v rozvrhu hodin splňuje požadavky na psychohygienu výuky v základní škole. Žákům v prvním ročníku je věnována potřebná pozornost a péče. Školní řád uvádí práva a povinnosti žáků, pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky, provoz a vnitřní režim školy, podmínky zajištění BOZP a pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
Informační systém vůči žákům a rodičům je funkční. Kromě pravidelných třídních schůzek a neformálních konzultací učitelek s rodiči mají žáci podrobné záznamy a hodnocení zaznamenány v deníčcích a žákovských knížkách. O aktuálních činnostech školy je možno se dočíst na webových stránkách Obce Vojnův Městec a v periodiku Novinky.
Dokument k prevenci sociálně patologických jevů je sice písemně zpracován, ale tyto jevy se ve škole nevyskytují. Žáci jsou vedeni ke kamarádství, toleranci a ke vzájemné pomoci.
Klíma školy je hodnoceno ve všech směrech pozitivně.

Průběh a výsledky vzdělávání ve sledovaných předmětech: český jazyk, německý jazyk, matematika, prvouka, výtvarná výchova, hudební výchova
Ve všech sledovaných hodinách byly stanovené cíle výuky přiměřené aktuálnímu stavu žáků v ročníku. Respektovaly jejich vzdělávací potřeby v daném předmětu, účelnost, konkretizaci a návaznost probíraného učiva.
Vyučující aplikovaly vhodné formy úvodní i průběžné motivace a metody převážně skupinové výuky se zařazováním inovativních prvků pro efektivní průběh procesu učení. Odborná a věcná správnost byla zachována.
Uspořádání učeben umožňovalo žákům také relaxaci během soutěživých her na koberci. Ve sledovaných hodinách žáci plnili úkoly v pracovních skupinách s využitím učebnic, pracovních sešitů, namnožených materiálů, kartiček nebo obrázků. Podporu správné výslovnosti v německém jazyce umožnila magnetofonová nahrávka. Počítačové programy byly využívány k opakování a upevňování učiva. Hra na klávesový hudební nástroj doprovázela nácvik písní. V hodinách výtvarné výchovy si žáci sami volili barvy materiálů a použité vzory.
Výuka byla řízena účelně s odpovídajícím využitím vyučovacího času. Členění hodin s názornými ukázkami za pomoci učebních pomůcek a projekční techniky odpovídalo naplňování dílčích cílů. Střídání aktivních činností žáků bylo dostatečné, přiměřené bylo i zadávání samostatného nebo skupinového řešení úloh. Všichni žáci dostávali příležitosti k prezentaci nabytých znalostí. Vyučující vystupovaly v plné míře v roli organizátorek průběhu hodiny a jako zdroj informací. Zastoupena byla částečně výuka frontální, častěji skupinová i individuální s respektem na potřebné tempo a aktuální úspěšnost žáků. Zadávané úkoly byly různé náročnosti, zvlášť patrné u žákyně s individuálním studijním plánem.
Propojování teorie s názornými ukázkami a motivačními soutěživými prvky podporovaly aktivitu a zájem žáků. Klíma třídy odráželo radostnou pracovní atmosféru. Učitelky upevňovaly pomocí častých pochval sebedůvěru žáků, podporovaly jejich osobnostní a sociální rozvoj. Účelnou úvodní motivací bylo vyprávění zážitků žáků v souvislosti s následně probíraným učivem. Kladené dialogové otázky sloužily pro kontrolu pochopení nové látky. To vše při akceptování pravidel komunikace mezi učitelem a žákem. Komunikativní dovednosti byly cíleně rozvíjeny..
Formy hodnocení ve vyučovacích hodinách odpovídaly stanoveným učebním cílům. Žáci byli často chváleni, byly respektovány jejich individuální dispozice. Nechybělo sebehodnocení a vzájemné hodnocení, účelná byla i práce s chybou.
Sledované hodiny jsou hodnoceny jako vynikající.

Výsledky vzdělávání zjišťované školou
Škola postupně vytváří systém autoevaluace. Je prováděn rozbor z kontrolních prověrek a testů školní zralosti, čtenářské a písemné dovednosti a porovnávány znalosti žáků. Rozbor úspěšnosti slouží k analýze hodnocení., jsou určovány příčiny neúspěchu žáků (zhoršení prospěchu). Zjištěními se zabývají učitelé v rámci činnosti pedagogické rady. O znalostech žáků se nejen diskutuje, ale jsou vyvozovány konkrétní závěry a přijímána opatření v souvislosti s vazbou na obsah a cíle vzdělávání i na používané vyučovací metody v následné škole.
Škola nemá neprospívající žáky.
Mnozí žáci se umísťují na předních místech v regionálních,  okresních i celostátních kolech výtvarných, literárních. recitačních a matematických soutěžích.
Hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání
Průběh a výsledky vzdělávání jsou hodnoceny jako vynikající.

DALŠÍ  ZJIŠTĚNÍ
Četné aktivity volného času s prezentací pro veřejnost, pořádané ve spolupráci s obcí a s TJ Jiskra - vánoční besídka, vítání občánků, sportovní atletické klání, besídka ke dni matek, den otevřených dveří. den dětí, sběr starého papíru, exkurze a výlety. Mnohé akce jsou organizovány ve spolupráce s Domem dětí a mládeže Šumná a Základní školou v Krucemburku.
Při Základní škole Vojnův Městec byla zřízena školská rada, která od 18. dubna 2005 umožňuje zákonným zástupcům nezletilých žáků, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy.

VÝČET  DOKLADŮ,  O  KTERÉ  SE  INSPEKČNÍ  ZJIŠTĚNÍ  OPÍRÁ
1. Rozhodnutí MŠMT o změně v zařazení Základní školy Vojnův Městec, okres Žďár nad Sázavou do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení s účinností od 1. září 2004 ze dne 14. června 2004 pod č. j. 19 385/04-21
2. zřizovací listina Základní školy Vojnův Městec, okres Žďár nad Sázavou vydaná Obcí Vojnův Městec v souladu s usnesením zastupitelstva obce ze dne 3. října 2002
3. dotazník pro ředitele před inspekcí
4. podkladová inspekční dokumentace
5. učební plán pro vzdělávací program Základní škola čj,: 16847/96-2, ve znění pozdějších úprav
6. třídní výkazy pro 1. stupeň základní školy pro období školního roku 2004/2005 a katalogové listy žáků 1. stupně základní školy ve školním roce 2004/2005
7. třídní knihy I (1. a 2.) a II (3. a 4.) třídy ve školním roce 2004/2005
8. rozvrhy hodin obou tříd ve školním roce 2004/2005
9. učební plán Základní školy Vojnův Městec, okres Žďár nad Sázavou pro období školního roku 2004/2005
10. tematické plány učiva pro jednotlivé předměty – školní rok 2004/2005
11. individuální vzdělávací plán integrované žákyně
12. dokumentace zájmového vzdělávání žáků
13. koncepční záměry školy v období 2001 – 2005
14. analýza současného stavu školy z března 2005
15. roční plán práce – školní rok 2004/2005
16. plán personálního rozvoje pedagogických pracovníků školy
17. prevence sociálně patologických jevů
18. ochrana člověka za mimořádných situací
19. environmentální plán základní školy Vojnův Městec
20. plán kontrolní činnosti - školní rok 2004/2005
21. hospitační záznamy ředitelky školy
22. zápisy z jednání pedagogických rad ve školním roce 2004/2005
23. zápis z jednání rady školy ze dne 13. dubna 2005
24. jednací řád rady školy ze dne 18. dubna 2005
25. školní řád podepsaný ředitelkou školy a projednaný pedagogickou radou18. února 2005
26. organizační řád podepsaný ředitelkou školy a projednaný pedagogickou radou 11. dubna 2005
27. testy a písemné práce žáků školy
28. deníčky a žákovské knížky
29. písemné hodnocení prospěchu a chování žáků v následné škole ve školním roce 2004/2005
30. kriteria hodnocení pracovnic školy

ZÁVĚR
Personální podmínky vzdělávání umožňují realizaci výuky podle zvoleného vzdělávacího programu. Organizace činnosti a provozu školy je účelná a funkční. Systém řízení včetně  kontrolních mechanizmů odpovídá typu a vzdělávacím cílům školy. Škola organizuje  četné mimoškolní aktivity a zájmové vzdělávání žáků.
Prostory, estetické prostředí a materiálně-technické podmínky výuky jsou na vynikající úrovni. Ve vyučovacích hodinách jsou využívány počítače, stereomagnetofony, projektory a další učební pomůcky, které kromě plnění motivační funkce se podílí na rozvíjení tvořivého myšlení žáků.
Organizace vyučování, vyučovací metody, interakce a komunikace splňují požadavky kladené na výuku v neúplné základní škole. Plánování vzdělávací činnosti koresponduje se stanovenými cíli. Průběh a výsledky vzdělávání ve sledovaných hodinách jsou hodnoceny vzhledem k pozitivním zjištěním jako vynikající. Byla uplatňována převážně skupinová výuka s prvky aktivního učení, v nižších ročnících byly zadávány diferencované úkoly na základě individuálních schopností žáků. Výsledky vzdělávání škola průběžně ověřuje pomocí vlastních nástrojů.
Od poslední inspekce došlo k pozitivnímu posunu v činnosti školy.

Hodnotící stupnice:
vynikající velmi dobrý dobrý (průměrný) vyhovující nevyhovující

Složení inspekčního týmu a datum vyhotovení inspekční zprávy
Inspekční tým Titul, jméno a příjmení Podpis
Vedoucí týmu Ing. Vítězslava Kobzová ........................................Člen týmu Lubomír Mráček ........................................

Ve Žďáru nad Sázavou dne 3. května 2005
Razítko

Dle § 174 odst. 13 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), může ředitel školy podat připomínky k obsahu inspekční zprávy České školní inspekci do 14 dnů po jejím převzetí na adresu pracoviště vedoucího inspekčního týmu, tj. ČŠI, Dolní 3, 591 01 Žďár nad Sázavou. Inspekční zprávu společně s připomínkami a stanoviskem ČŠI k jejich obsahu zasílá ČŠI zřizovateli a školské radě, inspekční zpráva včetně připomínek je veřejná.

Datum a podpis ředitelky školy stvrzující projednání a převzetí inspekční zprávy

Datum: .....6.5.2005..........................................
Razítko

Ředitelka školy nebo jiná osoba oprávněná jednat za školu

Titul, jméno a příjmení Podpis
Mgr. Valerie Rychlíčková .............................................

Publicita

MMR ČR
hasičské auto
Národní Sportovní Agentura
podpořil Kraj Vysočina
Elektronický digitální povodňový plán
Sdružení obcí Vysočiny

Webkamera

Virtuální prohlídka

virtuální prohlídka

Počasí

aktuální teplota
-

Novinky e-mailem

Tyto webové stránky využívají soubory cookies pro vylepšení funkcí webových stránek, analýze využívání webových stránek a cílení na návštěvníky stránek.